علل روشن نشدن ماکروفر + رفع مشکل

دلایل روشن نشدن ماکروفر و آموزش رفع آن

مقدمه

با توجه به سادگی و سرعت این دستگاه، ماکروفر یکی از ابزارهای مهم در آشپزی و گرم کردن غذاست که بسیاری از مردم در خانه‌هایشان از آن استفاده می‌کنند. اما گاهی اوقات ممکن است با مشکل روشن نشدن ماکروفر مواجه شوید که باعث ایجاد نگرانی در افراد می شود می‌تواند بسیاری از امور را به تعویق بیندازد. دلیل اصلی روشن نشدن مایکروفر ممکن است به دلیل عوامل مختلفی مانند برق ورودی، میکروسوئیچ درب، فیوز ماکروفر، بورد اصلی و غیره باشد. در این مقاله به بررسی هرکدام از این علت ها و نحوه تعمیر ماکروفر در منزل می پردازیم.

ماکروفر یک وسیله‌ی الکترونیکی است که در بسیاری از خانه‌ها و رستوران‌ها برای گرم کردن و پختن غذا استفاده می‌شود. این وسیله با استفاده از امواج الکترومغناطیسی با فرکانس بالا، غذا را در عرض چند دقیقه گرم می‌کند. ماکروفرها دارای یک فرکانس خاص هستند که باعث تحریک مولکول‌های آب در غذا می‌شود و انرژی حرارتی را تولید می‌کند. این انرژی حرارتی برای گرم کردن و پختن غذا استفاده می‌شود. برای استفاده از مایکروویو، غذا در داخل یک ظرف مناسب قرار داده می‌شود و سپس مدت زمان و توان مورد نظر توسط کاربر تنظیم می‌شود. در نهایت، ماکروفر با چرخش پایه ظرف، غذا را به صورت یکنواخت گرم می‌کند.

خدمات و سرویس کارو سرویس

علل روشن نشدن ماکروفر + رفع مشکل

دلایل روشن نشدن ماکروفر ممکن است متنوع باشد؛ از مشکلات سیم برق و پریز تا خرابی در قطعات داخلی ماکروفر. در اینجا قصد داریم به بررسی دلایل مختلف و راه‌ حل‌های آنها بپردازیم تا بتوانید مشکل را برطرف کنید و از ماکروفر خود بهره‌ وری کامل داشته باشید.

روشن نشدن ماکروفر ممکن است به دلایل مختلفی باشد. برای رفع این مشکل می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

  • قبل از بررسی موارد فنی و لوازم الکترونیکی ماکروفر مطمئن شوید که مایکروویو به برق متصل شده است و مشکلی در قسمت محافظ و برق ورودی به آن نباشد.
  • مطمئن شوید که درب ماکروفر به درستی بسته شده است، زیرا در صورتی که درب به درستی بسته نشود، ماکروفر روشن نمی‌شود.
  • بررسی کنید که میکروسوییچ های مایکروفر سالم باشد و به درستی عمل کنند که در صورت خرابی میکروسوییچ ها ماکروفر روشن نمی شود.
  • فیوزهای مایکروفر را مورد بررسی قرار دهید
  • خرابی کنترل پنل ماکروفر یا برد اصلی

اکثر دلایل روشن نشدن ماکروفرهای سامسونگ، ال جی، بوش، دلونگی، دوو و… را در این مقاله به آن پرداخته ایم و این مقاله صرفا جهت آگاهی شما در رابطه با روشن نشدن ماکروفر است.

 

برق ورودی به ماکروفر

قبل از انجام هر کاری شما باید برق ورودی به مایکروفر را که شامل پریز، دو شاخ برق یا مبدل آن ، محافظ یا سه راهی است را مورد بررسی قرار دهید که برای چک کردن برق ورودی ماکروفر، می‌ توانید از یک تستر برق استفاده کنید. برای این کار، تستر برق را به پریز متصل کنید و سپس دکمه تستر را بفشارید. اگر تستر برق نشان دهنده برق موجود است، این به معنای این است که برق به پریز ماکروفر می‌رسد ولی ممکن است مشکل در قطعات داخلی ماکروفر و مایکروویو باشد.

برای چک کردن دو شاخ برق یا مبدل آن، ابتدا با استفاده از تستر برق، بررسی کنید که دو شاخ برق یا مبدل آن، به درستی کار می‌کند یا خیر. برای این کار، یک پریز سالم را انتخاب کرده و دو شاخ برق یا مبدل آن را به آن متصل کنید. سپس تستر برق را به دو شاخ برق یا مبدل آن وصل کنید و دکمه تستر را بفشارید. اگر تستر برق نشان دهنده برق موجود است، این به معنای این است که دو شاخ برق یا مبدل آن به درستی کار می‌کند.

 

پیشنهاد کارو سرویس: خواندن راهنمای ارورهای ماشین لباسشویی ال جی را از دست ندهید.

اشکال قفل درب

درب ماکروفر یکی از مهمترین قسمت‌های این دستگاه است و باید به درستی کار کند تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود که قفل درب مایکروفر از دو قسمت  قلاب و فنر طراحی و ساخته شده است و وجود هرگونه ایراد در این قطعه باعث روشن نشدن ماکروفر می شود.

نحوه طراحی قفل درب به این صورت است که قلاب از قسمت درب بیرون بوده و به نگهدارنده سوئیچ چفت می شود و همه این بخش ها بر روی قاب ماکروفر قرار دارند. قفل درب ها از جنس پلاستیک هستند و درون قاب دستگاه به قسمت درب مایکروفر متصل می شوند. زمانی که درب مایکروفر بسته میشود قلاب با سوئیچ درب اتصال پیدا می کند و در این زمان سیگنالی برای روشن شدن مایکروفر به برد دستگاه ارسال می شود.

وجود هر گونه آسیب مانند ترک خوردی و شکستگی در قطعات قفل درب باعث روشن نشدن ماکروفر می شود. اگر فنر قفل درب کهنه شده باشد و نتواند فشار لازم برای بسته شدن درب و فعال شدن میکروسوئیچ ها را وارد کند مایکروفر روشن نمی شود. و میتواند یکی از دلایل گرم نکردن غذا در ماکروفر هم باشد.

مایکروفر در زمان هایی که به برق هم متصل نیست میزان مرگ باری از الکتریسیته را در قسمت خازن ولتاژ بالا حفظ می کند. به دلیل میزان الکتریسیته زیاد با ولتاژ بالا امکان ایجاد شوک الکتریکی وجود داشته و به شدت خطر آفرین است. طبق نکته گفته شده لازم است تعمیر ماکروفر توسط شخصی که اطلاعات دقیقی در این زمینه دارد انجام شود.

 

میکروسوئیچ درب ماکروفر

میکروسوییچ درب ماکروفر یکی از قطعات مهم و حیاتی این دستگاه است که برای ایمنی و به درستی کار کردن ماکروفر استفاده می‌شود. این میکروسوییچ درب معمولاً در قسمتی از درب قرار دارد که به بدنه ماکروفر متصل است ، اکثر ماکروفرها دارای سه تا چهار سوئیچ درب می باشند و وظیفه‌ی آن این است که هنگامی که درب باز است، موجودیت مایکروویو را خاموش کند.

عملکرد سوئیچ های درب به صورت متوالی بوده و نباید چیزی مسیر اتصال آنها را مسدود کند. میکروسوییچ درب ماکروفر دارای دو قطعه‌ی کلیدی است، یکی آن راه‌اندازی مایکروویو را متوقف می‌کند و دیگری وظیفه‌ی باز کردن درب را بر عهده دارد. هنگامی که درب ماکروفر باز می‌شود، میکروسوییچ درب باعث قطع برق مایکروویو می‌شود و اگر درب بسته نباشد، دستگاه مایکروویو شروع به کار نمی‌کند.

سوئیچ های درب در قسمت داخلی مایکروفر قرار دارند و نحوه فعال شدن آنها از طریق چفت شدن با درب اتفاق می افتد. اگر صفحه نمایش مایکروفر روشن شود اما مایکروفر عملکردی نداشته باشد یعنی سوئیچ های درب ایراد پیدا کرده است.

و همچنان در صورتی که میکروسوییچ درب ماکروفر مشکل داشته باشد، ممکن است مایکروویو هنگامی که درب باز است، همچنان کار کند و این می‌تواند خطراتی ایجاد کند. بنابراین، در صورتی که مشکلی در میکروسوییچ درب ماکروفر وجود دارد و اگر هیچ اطلاعی از تشخیص خرابی و یا تعمیر آن ندارید بهتر است تا از تکنسین مجرب ما در مجموعه کارو سرویس کمک بگیرید.

خرابی فیوز سرامیکی ماکروفر

فیوزهای ماکروفر

فیوز یک قطعه الکتریکی است که برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر جریان بالا یا افزایش دما طراحی شده است. ماکروفر نیز از فیوز استفاده می‌کند تا از خطرات ناشی از جریان بالا و یا افزایش دما جلوگیری کند.

در بسیاری از ماکروفرها، فیوز در بخشی از داخل دستگاه و نزدیک به محل ورود سیم برق قرار دارد که باید برای دسترسی به آن، پوشش را بردارید. در برخی ماکروفرها، فیوز در پشت دستگاه قرار دارد و برای دسترسی به آن، باید دستگاه را از دیوار برداشته و پشت آن را باز کنید.

زمانی که فیوز سرامیکی مایکروفر خراب شود برق موجود در ماکروویو از بین رفته و دستگاه روشن نمی شود. با خرابی فیوز سرامیکی قدرتی در کنترل نوسانات ماکروویو وجود ندارد به همین دلیل صفحه نمایشگر و خود دستگاه هیچ عملکردی ندارند که برای رفع این مشکل باید آن را با فیوز جدیدی با مشخصات مشابه تعویض کنید. این فیوزها معمولاً با ظرفیت جریان الکتریکی و دمای مشخصی تولید می‌شوند که باید با فیوز جدیدی با همین مشخصات جایگزین شوند.

اگر فیوز سرامیکی مایکروفر به هر دلیلی شکسته شده باشد لازم است تا قبل از تعویض آن سایر قطعات اصلی بررسی شوند. قطعات اصلی مایکروفر شامل، دیود، مگنترون، خازن، ترانسفورماتور و ترمینال های سیم می باشد و اطمینان از سالم بودن آنها قبل از تعویض فیوز امری ضروری است.

 

کنترل پنل یا برد اصلی

کنترل پنل یا برد اصلی در ماکروفر، قطعه‌ی مهمی است که وظیفه‌ی کنترل و مدیریت عملکرد دستگاه را بر عهده دارد. این قطعه معمولاً در جلوی دستگاه قرار دارد و شامل دکمه‌های مختلفی است که برای تنظیم زمان پخت، توان مایکروویو و دیگر تنظیمات مورد نیاز استفاده می‌شوند.

برد اصلی یا کنترل پنل ماکروفر، شامل مدارهای الکتریکی مختلفی است که برای عملکرد صحیح دستگاه با یکدیگر تعامل دارند. در صورتی که این برد دچار مشکل شود، ممکن است دستگاه روشن نشود یا باعث کار نکردن دکمه های مایکروفر شود و به طور کلی عملکرد دستگاه به شکل نامطلوبی تغییر کند و برخی از ویژگی‌های آن از کار بیوفتد.

 

سخن پایانی

در این مقاله برخی از علت‌های روشن نشدن ماکروفر را توضیح دادیم. اما باید توجه داشت که دلایل روشن نشدن ماکروفر ممکن است بسیار متنوع و گاهی پیچیده باشد و تنها برخی از آنها را در این مقاله بررسی کرده‌ایم. برای بررسی دقیق تر و تعمیر مشکلات ماکروفر، بهتر است با تکنسین های مجرب ما در مجموعه کارو سرویس تماس بگیرید و دستگاه را به ما بسپارید.